Overordnet Persondatapolitik

1. Introduktion

Når du er klient hos Lex Advokater er det vigtigt for os, at du føler dig tryg ved vores behandling af de data vi undervejs opsamler om dig som din juridiske samarbejdspartner.

2. Personoplysninger

2.1 Generelt
Personoplysninger er alle slags informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig.

Vi indsamler og behandler typisk oplysninger som disse: Identitets- adresse og kontaktoplysninger. derudover sker der ved elektronisk kommunikation udveksling af tekniske oplysninger via vores computere, hvorved der også opsamles oplysninger.

3. Formål

Oplysningerne bruges til at yde juridisk rådgivning som aftalt og efterspurgt af dig.

4. Cookies

Websitet www.lexadvokater.dk anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger eller udføre statistik.

Det er muligt at slette eller blokere for cookies.
Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering

Hvis du sletter eller blokerer cookies vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere at websitet ikke fungerer optimalt samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.

5. Sikkerhed

Vi har truffet tekniske og organisatoriske foranstaltninger mod, at dine oplysninger hændeligt eller ulovligt bliver slettet, offentliggjort, fortabt, forringet eller kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med lovgivningen.

Derudover har vores medarbejdere modtaget den fornødne instruktion og er underlagt en særskilt sikkerhedspolitik.

6. Periode for opbevaring

Oplysningerne opbevares mindst i tidsrum vi er forpligtet til – og maksimalt i det tidsrum det er tilladt i henhold til lovgivningen. Det betyder at vi sletter dem, når de ikke længere er nødvendige. Perioden afhænger af karakteren af oplysningen og baggrunden for opbevaring. Det er derfor ikke muligt at angive en generel tidsramme for, hvornår informationer slettes.

Hvis du vil vide hvornår konkrete informationer slettes kan du altid rette henvendelse til os på info@lexadvokater.dk

7. Videregivelse af oplysninger

Dine data vil alene blive videregivet til tredjeparter i det omfang disse oplysninger er nødvendige for at yde den aftalte juridiske rådgivning.

8. Indsigt og klager

Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi har indsamlet om dig, dog med visse lovbestemte undtagelser. Du har også ret til at gøre indsigelse mod vores indsamling og mod den videre behandling af dine personlige oplysninger. Du har desuden ret til at få korrigeret dine personlige oplysninger, hvis der er behov for det.

Henvendelse herom kan ske til: info@lexadvokater.dk. Hvis du vil klage over vores behandling af dine personoplysninger, har du også mulighed for at tage kontakt til Datatilsynet.

9. Udgiver

Lex Advokater anpartsselskab, CVR: 28489498.

 

Persondatapolitik

1. Introduktion

For at kunne yde juridisk rådgivning er der visse personoplysninger, vi har behov for at behandle.
Vores persondatapolitik forklarer dig hvilke personoplysninger vi indsamler, hvorfor vi indsamler dem, og hvad vi anvender dem til. Dette er vigtige oplysninger, som du har ret til at få, jf. den nye databeskyttelseslov (persondataforordningen), så vi håber, at du vil tage dig tid til at læse dem.
Skulle du have spørgsmål, eller ønsker du yderligere information, er du velkommen til at henvende dig til vores persondataansvarlige.

2. Kontaktoplysninger på persondataansvarlig eller dennes repræsentanter

Mail: bl@lexadvokater.dk
Tlf: 35 220 230

3. Dataansvarlig

Brian Werner Larsen, advokat.

4. Vores behandling af dine personoplysninger

Vi behandler personoplysninger, som du eller en anden part, eksempelvis offentlige myndigheder eller modparter, har udleveret til os i forbindelse med den juridisk rådgivning vi yder til dig.
Disse personoplysninger behandler vi for at kunne leve op til vores kontraktlige forpligtelser og vores aftale med dig. Uden disse oplysninger vil vi ikke kunne yde den juridiske rådgivning.
Der vil typisk være tale om disse personoplysninger:

– Navn, adresse, telefon, e-mail

– I visse sager vil der være tale om følsomme personoplysninger såsom helbredsoplysninger, oplysninger om straf, religion samt andre private oplysninger.

5. Frister for sletning af personoplysninger

Vi bestræber os på at slette, eller anonymisere, personoplysninger, så snart de ikke længere er nødvendige og hvor dette er muligt.

Vi bestræber os på at få alle informationerne slettet. Såfremt det ikke er teknisk muligt at slette dine oplysninger, fx ved backup. Er vi opmærksomme på, at informationerne skal slettes hurtigst muligt ved en eventuel gendannelse.

Vi opbevarer som udgangspunkt altid dine oplysninger så længe du har en relation til os.
Når din relation til os ophører, eksempelvis på grund af kontraktophør eller hvis du ikke kontakter os mere., vil vi som udgangspunkt opbevarer dine oplysninger i 5 år. Visse aktiviteter vil dog blive slettet forinden denne grænse.

Hvis du er interesseret i at høre mere om specifikke slettefrister er du altid velkommen til at tage kontakt til os ved at skrive til den dataansvarlige hos os.

6. Dine rettigheder efter databeskyttelsesloven

Ved vores behandlingen af dine personoplysninger har du i visse situationer flere rettigheder, disse er:
– Retten til at modtage oplysning om hvordan vi behandler dine personoplysninger.
– Retten til at få indsigt i dine personoplysninger.
– Retten til at få urigtige personoplysninger berigtiget.
– Retten til at få dine personoplysninger slettet.
– Retten til at gøre indsigelse mod at dine personoplysninger anvendes til direkte markedsføring.
– Retten til at gøre indsigelse mod automatiske, individuelle afgørelser, herunder profilering.
– Retten til at flytte dine personoplysninger.

Alle ovenstående rettigheder kan gøres gældende ved at kontakte vores persondataansvarlige. Såfremt der anmodes om ændring eller sletning af oplysninger, kan dette forårsage en umiddelbar afslutning på samarbejdet.

Anmodninger kan afvises såfremt vi vurderer, at de er gentagende, kræver uforholdsmæssig meget teknisk indgriben (f.eks. at udvikle et nyt system eller ændre en eksisterende praksis væsentligt), påvirker beskyttelsen af andres personlige oplysninger.

Er det muligt at berigtige oplysninger, gør vi naturligvis dette gratis, medmindre det vil kræve en uforholdsmæssig stor indsats.

Vi bestræber os på at vedligeholde vores tjenester, digitale eller fysiske, på en måde, der sikrer oplysninger mod fejlagtig eller skadelig ødelæggelse.

Du kan til enhver tid klage til Datatilsynet (https://www.datatilsynet.dk/borger/klage-til-datatilsynet/)

7. Videregivelse af oplysninger

Vi videregiver kun personoplysninger hvis dette er nødvendigt for at overholde vores aftale med dig, med undtagelse af de nedenstående situationer, hvor der også vil kunne ske videregivelse.
Undtaget disse tilfælde:

Med dit udtrykkelige samtykke:
Vi videregiver personlige oplysninger til virksomheder, organisationer eller enkeltpersoner uden for virksomheden, hvis vi har dit samtykke.

Juridiske grunde:
Vi videregiver personlige oplysninger til tredjemand uden for virksomheden, hvis vi i god tro mener, at adgang, brug, bevarelse eller offentliggørelse af oplysningerne er nødvendig for at varetage dine interesser og:

– Overholde gældende love, bestemmelser, sagsanlæg eller retsgyldige anmodninger, påbud eller lignende fra offentlige myndigheder.

– Håndhæve indgåede gældende aftaler med den registrerede, herunder også undersøgelse af potentielle overtrædelser.

– Registrere, forhindre eller på anden måde beskytte, den registrerede, virksomheden eller dennes ansatte, mod problemer omhandlende bedrageri, sikkerhed eller lignende tekniske problemer.

8. Sikkerhed

Vi tager vores pligt til at beskytte de registrerede og deres oplysninger seriøst.
Derfor har vi implementeret følgende procedurer og politikker i virksomheden:

– Antivirus software på alle it-systemer, der behandler personoplysninger.
– Backup af alle it-systemer, der behandler personoplysninger.
– Anvendelse af branchetypiske it-systemer til behandlingsaktiviteterne.
– Adgangsbegrænsning til personoplysninger, så der kun gives adgang, hvor det er nødvendigt.
– Databehandleraftaler med leverandører, der behandler personoplysninger på virksomhedens vegne.
– Tavshedserklæringer med personale, der har behov for at behandle personoplysninger.
– Vejledning i sikker behandling af personoplysninger og informationsaktiver for personale med adgang til informationssystemer.
– Gennemførelse af ovenstående risikovurdering og dokumentation af alle systemer der behandler personoplysninger for at sikre et oplyst grundlag for sikkerhedsniveauet for persondatabehandlingen i virksomheden)

9. Samarbejde med tilsynsmyndigheder

Vi kontrollerer regelmæssigt, at vi overholder vores egen persondatapolitik. Vi overholder desuden adskillige selvregulerende sikkerhedspolitikker og procedurer. Skulle vi modtage formelle skriftlige klager, vedrørende vores håndtering af personoplysninger, kontakter vi klageren for at følge op på klagen.

Vi samarbejder med de relevante lovgivende myndigheder, f.eks. Datatilsynet, om at løse klager om overførsel af personlige data, som vi ikke kan løse direkte med de registrerede.

10. Ændringer

Vi kan ændre persondatapolitikken.

Ændringer af denne persondatapolitik angives nedenfor, og hvis der sker væsentlige ændringer, vil vi gøre opmærksom på dem via e-mail.


Senest revideret
24/10-2018